Inleiding
In deze opdracht voeren leerlingen een veldwerk uit in hun eigen omgeving rondom het onderwerp “leefbaarheid”. Ze gaan naar een buurt toe, en nemen daar foto’s van tekenen van goede of juist slechte leefbaarheid. Terug op school laden ze de foto’s in ArcGIS Online in, en maken ze een storymap. Zie als voorbeeld www.tinyurl.com/spinozaplantsoen.
Leerdoelen
De leerling kan:
- tekenen van goede en slechte leefbaarheid herkennen in het veld.
- uitleggen dat leefbaarheid een subjectief begrip is: wat de ene leerling leefbaar vindt, zal de andere leerling minder erg vinden.
- beschrijven in welke buurten leefbaarheidsproblemen spelen
Niveau
Deze opdracht is geschikt voor leerlingen in de onderbouw HAVO en VWO.
Benodigdheden
Voor deze opdracht is een schoollicentie op ArcGIS Online nodig. Leerlingen moeten toegang hebben tot deze omgeving. Scholen kunnen een gratis licentie aanvragen via www.esri.nl/nl-nl/onderwijs/arcgis-voor-op-school/home.
Tijdsduur
anderhalve les
Voorbespreking (halve les)
In de voorbespreking kan de docent uitleggen wat het doel is van de veldwerkopdracht, en de voorbeeldstorymap laten zien.
NB: Het is belangrijk om leerlingen erop te wijzen dat ze hun GPS functie aan moeten zetten.
Dataverzamelen
Leerlingen verzamelen data in hun eigen tijd.
Verwerking (1 les)
Terug op school maken leerlingen storymaps op basis van hun zelf verzamelde foto’s. Zie de handleiding.